Frågor & svar

Medlemskap och betalning

Hur fungerar det att ni har öppet dygnet runt?

Vi har öppet dygnet runt, alla dagar för våra medlemmar. När du blir medlem får du ett personligt träningskort som gör det möjligt att komma in och träna precis när det passar dig själv. Receptionens öppettider varierar beroende på anläggning, klicka här för att se öppettider. Övrig tid är anläggningarna obemannade.

Kan jag provträna innan jag blir medlem hos er?

Ja, det kan du göra. Det kostar 70 kronor och provträningar sker endast under receptionens öppettider.

Kan jag överlåta mitt träningskort på grund av flytt, sjukdom eller dylikt?

Ja, det kan du göra. Du behöver komma in med den personen du ska överlåta ditt medlemskort till. Överlåtelsen kostar 350 kronor och vi tillverkar ett nytt kort till personen som tar över medlemskapet.

Kan jag frysa mitt medlemskap?

Du kan frysa ditt medlemskap med ett inlämnat intyg. Vi fryser minst 1 månad och högst 12 månader vid militärtjänstgöring, graviditet, sjukdom eller resa.

Vilken dag i månaden dras månadsavgiften via autogiro?

Månadsavgiften dras via autogirering den 27:e varje månad. Om den 27:e är en röd dag eller helgdag görs dragningen näskommande bankdag. Det måste finnas täckning på bankkontot dagen innan så att autogireringen ska utföras. Vi uppmanar alla medlemmar att kontinuerligt se över sina autogirodragningar så att det dras som det ska.

Vad händer om jag inte har pengar på kontot den angivna bankdagen?

Då skapas en skuld och det tillkommer en påminnelseavgift på 60 kronor/månad.

Vad händer om det inte kan dras några pengar genom autogiro under flera månader?

För varje månad som det inte kan dras några pengar skapas en påminnelsefaktura och en påminnelseavgift på 60 kronor. Skulden ska då regleras genom inbetalning till bankgiro med angivet fakturanummer inom angiven tid så ärendet inte går vidare till inkasso. Observera att avtalet och månadsdragningarna fortlöper som vanligt under denna tid.

Spärrat kort - röd gubbe/lampa när jag drar kortet?

Om betalning inte har inkommit inom 60 dagar spärras ditt kort från anläggningarna. Medlemmar kan inte nyttja anläggningarna förrän skulden är betald. Detta är även ett sätt att uppmärksamma att något är fel, t.ex. att du står i skuld till oss. Spärren betyder inte att avtalet är avslutat utan skulden kommer byggas tills problemet som uppstått åtgärdas. Vid problem av inpassering (röd gubbe/lampa) var god kontakta receptionen för att reda ut vad som hänt.

Hur säger jag upp mitt medlemskap?

Träningskorten som betalas genom autogiro har 12 månaders bindningstid. Vi rekommenderar skriftlig uppsägning på plats i receptionen eller via mejl till uppsagning@alwaysfitness.se senast 60 dagar innan bindningstiden gått ut. Vid skriftlig uppsägning i receptionen får du ett uppsägningskvitto på plats, säger du upp dig via mejl får du bekräftelse på detta till din e-post. Uppsägningen är endast giltig efter du tagit emot bekräftelsen. Vänligen hör av er så snart som möjligt om ingen bekräftelse har mottagits.
Sägs kortet upp senare än 10 månader gäller 2 månaders uppsägningstid, vilket innefattar två debiteringar till fullt pris, fr.o.m. då uppsägningen behandlas. För träningskort som betalas genom autogiro och som inte sägs upp enligt ovan fortlöper autogirodragningarna tills de avslutas korrekt.

Varför har det dragits 250 kronor från mitt konto?

Om du varit medlem i 12 månader är detta din årliga medlemsavgift som dras automatiskt.

När övergår mitt studentpris till ordinarie pris?

Studentpriset räcker till giltighetstiden på ditt studentkort som du visade upp i receptionen går ut. Är du fortfarande student kan du visa upp ett nytt kort så justerar vi priset till aktuellt studentpris. Priset regleras ej för tid som redan förfallit.

Måste jag kontakta er om jag ändrar mitt kontonummer eller adress?

Ja, det är viktigt att du meddelar oss i god tid innan din månatliga dragning så vi hinner registrera dina nya uppgifter.

Varför är det andra priser i Avesta, Enköping, Hedemora & Sala?

För att vi ska kunna ha kvar våra anläggningar belägna i mindre orter behöver vi ha en högre prissättning här. Från första oktober 2015 justerade vi priserna för de som haft medlemskap hos oss i över 12 månader. Det innebar ett tillägg om 50 kronor från och med autogirodragningen den 27/9-15.

Allmänna frågor

Vad har ni för åldersgräns?

Lägsta ålder för att bli medlem är 16 år, målsman måste signera avtalet om du är under 18 år.

Jag har blivit av med mitt träningskort. Hur kan jag få ett nytt?

Om du förlorar ditt medlemkort eller om detta skadas så att det blir tekniskt obrukbart skall detta omgående anmälas till receptionspersonalen, som då hjälper er att utfärda ett nytt medlemskort mot en ersättning om 250 kronor.

Får jag ta med mig barn?

Nej, du får inte ta med dig barn till anläggningen på grund av säkerhetsrisken. På våra träningsanläggningar får endast en person som är medlem passera slussen och även i detta fall gäller regeln om insläpp av någon annan. Det leder i sin tur till avstängning.

Får jag släppa in min kompis om denne ska vänta på mig?

Nej, du får absolut inte släppa in någon annan än dig själv. Det spelar ingen roll om din kompis ska vänta på dig, är intresserad att titta på lokalen eller dylikt. Detta leder till avstängning.

Om mitt kort inte fungerar, får min kompis släppa in mig då?

Nej, han eller hon får under inga som helst omständigheter släppa in dig. Detta leder till avstängning. Du måste då kontakta receptionen under receptionens öppettider och reda ut varför ditt kort inte fungerar.